Martin Kochan: Domáca úloha
vernisáž v úterý 2. 4. 2019 v 18:00, výstava do 27. 4. 2019, galerie otevřena ve středu a v sobotu 13-17h
kurátorka: Lenka Sýkorová
Doprovodný program 27. 4. 2019: 14–16:00 animační dílna pro děti, 16–17:00 komentovaná prohlídka k výstavě i k výstavní činnosti Altánu Klamovka.
Slovenský umělec Martin Kochan vystudoval Fakultu výtvarných umění VUT v Brně Ateliér sochařství Michala Gabriela. Současně absolvoval Pedagogickou fakultu Trnavské university na Slovensku s aprobací přírodopis – výtvarná výchova. Jeho tvorba je intermediální se silným důrazem na ironii, kterou přinášejí každodenní situace. Pohybuje se na hraně analyticky pojatého tvůrčího procesu a nekoncentrované „freestylové“ tvorby. Práce s banalitou je v jeho podání transformována do angažované polohy umění a může mnohdy působit až kriticky. Současně je pro něj důležitý moment živelného performativního gesta. Od roku 2010 aktivně spolupracuje s o generaci starším Cyrilem Blažem a to v rovině performativních intervencích ve veřejném prostoru a v sérii kreseb s názvem Pub Art, které odkazují k normalizační tradici her rozvíjených nejčastěji v hospodách. Jejich spolupráce je založena na tvůrčím dialogu, kde jeden reaguje na druhého. Současně však Martin Kochan spolupracuje i s neumělci.
Východiskem pro výstavu v Altánu Klamovka se stal humor, nadsázka a banalita. Nakonec byl vybrán starší soubor kreseb, který více zapadá do kurátorského záměru galerie s důrazem na kresbu, která je uchopena v rámci post-konceptuálního gesta. Dílo s názvem Domáca úloha vznikl v roce 2010, kdy Martin Kochan pracoval na čtvrtinový úvazek na Střední odborné polytechnické škole v Trnavě a současně jako brigádník třídil a montoval televize. Skloubení těchto na první pohled nesourodých činností se podařilo autorovi v rámci uměleckého konceptu založeného na principu neutuchajícího tvůrčího potenciálu. Ironii a každodenní situace přetavil jako pedagog do běžného úkolu kresby libovolného předmětu z vícero stran. Aby studenty oboru umělecký kovář sám motivoval, dělal s nimi domácí úkol každý týden. Jeho výběr padl na analogovou audiokazetu od punkové kapely Oi Polloi. Nečekejme však zalíbení v retro předmětech. Pro Martina Kochana byla kazeta skrytou metaforou pásky, která pod autorovýma očima ožívala v běžící pás ve firmě, kde pracoval jako brigádník. Když se dala „pauza“, dělníci dostali čas na odpočinek. Neustálý tlak vyvíjený na výkon zde Kochan přetavil v post-konceptuální dílo čítající osm kreseb a samotný objekt. Podstatný sociální kontext byl nakonec umocněn faktem, že se jedna s kreseb prodala v aukci za 350 €. Samotný prodej mu přinesl větší zisk než dohromady mzda z obou „civilních“ zaměstnání. Domáca úloha je tak sondou do umělcova života. Rozpletená kazeta evokuje umělcův postoj, jenž se vždy nemusí podle očekávání okolí odehrávat v předem očekávaných rutinních kolejích.
Lenka Sýkorová